
‘Uiteraard moet je doen wat je belooft en moeten je producten of diensten gewoon goed zijn; dat zijn immers de basis ingrediënten voor succes. Maar veel ondernemers gaan voorbij aan een ander belangrijk ingrediënt voor succesvol ondernemen: de medewerker. En dát ingrediënt zou maar zo eens de smaakmaker van je onderneming kunnen zijn!’ Dat stelt Maria Boelens, expert op het gebied van ondernemers- en leiderschapsontwikkeling.
Maria Boelens is een ondernemer met absolute passie voor retail en de ontwikkeling van de mensen die er werken. Als adviseur, leidinggevende en coach. heeft ze jarenlange ervaring in de retail en de financiële wereld. Met haar bedrijf Triple Blended verzorgt ze trainingen en coaching voor retailers die vooruit willen op het gebied van ondernemerschaps-, leiderschaps- en verkoopvaardigheden. Daarnaast is ze auteur van twee boeken: Klanten komen altijd van rechts en het recent verschenen Kroon je medewerkers en je klant wordt koning.
Goed salaris
Voor haar meest recente boek sprak Boelens met veel ervaringsdeskundigen: ondernemers die weten hoe het werkt wanneer je in je onderneming aan de slag gaat met je medewerkers. Zij bevestigen wat Maria verkondigt: het ‘ingrediënt werknemer’ is een heel belangrijke! Het belang van goed werkgeverschap en erkennen dat je medewerkers essentieel zijn voor het succes van je onderneming, gaat verder dan een goed salaris en fijne secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gaat erom dat je echt investeert in medewerkers. ‘Hen laat weten welke waarde ze toevoegen en dat ze mogen groeien en bloeien binnen jouw organisatie. Sta de ontwikkeling van je medewerkers niet in de weg. Werk aan blije medewerkers die steeds beter worden in hun werk,’ zoals Jörg Stensinski Van Atradius aangeeft.
Dromen waarmaken
Ook auteur en ondernemer Wessel Berkman (De Commerciële Revolutie, The Social Selling Company, E-comrebels.com en netwerk Nintes) sprak met Maria Boelens. Berkman is ervan overtuigd dat je als ondernemer de dromen van je medewerkers moet kennen en daar deel vanuit moet maken. Ze moeten blij zijn om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn in de onderneming. Berkman investeert daarom in het geluk van zijn medewerkers door hun dromen te laten uitkomen. Zo verraste hij zijn rechterhand door elke maand een doosje geluk te sturen in de vorm van een beauty box en liet hij de allergrootste droom van een zoontje van een medewerker uitkomen door hem in een Ferrari te laten rijden. Als je op zoek gaat naar de droom en ambitie van iemand en je mag daar deel van uitmaken, kom je daar waar the magic happens. In Boelens’ boek zegt Berkman het als volgt: ‘Zolang ik meetbaar een onderdeel blijf van de droom en ambitie van mijn vrouw, zal ze me toch nooit verlaten?’
Tevreden en trouw
Twee voorbeelden die laten zien dat investeren in je medewerkers werkt. Blije medewerkers werpen hun vruchten af; dankzij of misschien wel juist voor je organisatie. Oprechte aandacht hoeft overigens niet groots en meeslepend te zijn. Het kan ook een belletje zijn om te vragen hoe het met iemand gaat. Investeren in je medewerkers is het beste wat je kunt doen. Want tevreden en bevlogen medewerkers zorgen voor tevreden en trouwe klanten. En dat begint dus bij jou. Als jij je medewerkers op nummer 1 zet, volgen de klanten vanzelf; een gegarandeerd goed recept.


Kroon je medewerkers en je klant wordt koning
Kampt jouw winkel met personeelstekorten? Vertrekken je medewerkers naar andere werkgevers? Vraag jij je ook af hoe je ervoor kunt zorgen dat ze wel bij je willen blijven?
In dit boek neemt Maria Boelens je mee in een praktische vorm van leiderschap, waarmee je je medewerkers de kans kunt geven zich verder te ontwikkelen. Je kunt het in iedere winkel toepassen. Maria legt uit waarom ‘vertrouwen’ de sleutel tot succes is en laat zien hoe je dit kunt vertalen naar de winkelvloer. De theorie, tips, opdrachten en formats maken het een hands on boek dat je veel eerder had willen hebben.